Monday, November 22, 2010

peNcuri yaNg bOdoh....

peristiwa ni berlaku d sebuah kampung bahagia(bukan nama sebnr), al kisahnya ada seorg pencuri yg bodoh. dia hendak mencuri pasangan warga tua yg terkenal dgn kekayaannya d kampung itu.
pada suatu mlm kira-kira pukul 9 mlm pencuri itu memasuki rumah pasangan warga tua itu untuk melaksanakan misinya kerana pd waktu itu pasangan tersebut sudah pun tido.. so dgn harapan yang menggunung dia memasuki rumah tersebut..apabila memasuki rumah tersebut dia terkejut melihat keadaan rumah yang kosong serta berhabuk..namun dia tidak menghiraukan keadaan tersebut,pantas dia memasuki bilik warga tua itu. d lihatnya kedua-dua mereka sedang nyenyak tido sambil terlopong dan si suami pula berdengkur maknanya dptlah dia melaksanakan misiny dgn aman..kemudian dia menyelongkar almaru pasangan tersebut namun dia terperanjat melihat kandungan almari tersebut,kerana ianya kosong melainkan berhabuk. setelah 4 jam menyelongkar,pencuri itu keletihan dan dia berlalu ke dapur untuk minum seteguk air  tetapi tiada satu pun jag berisi air d dapur itu..dgn harapan berkobar-kobar dia membuka peti ais. d dlm peti ais itu hanya ada satu mangkuk tepung goreng pisang.harapan pencuri itu hampa kerana dia keletihan dan usahanya sia-sia kerana gagal menemui duit seperti yang dinyatakan..

keesokan paginya pencuri itu tidak berpuas hati kerana dia gagal mencuri duit warga tua itu lantas dia pergi ke rumah pasangan itu. kelihatan pasangan itu sedang menikmati teh dan pencuri itu menegur si suami dan si suami menjemput pencuri itu minum bersamanya..kemudian pencuri itu bertanya pada si suami,
"Pak cik, boleh saya tanya?,"soal pencuri itu.
"Boleh,"jawab si suami itu.
"Pak cik simpan d mana semua duit pak cik?,"soal pencuri itu lagi.
si suami itu tersenyum.dan dia menjawab,
"Dalam tepung goreng pisang,"jawab si suami itu selamba.
pencuri itu terasa terhina dengan jawapan pak cik itu dan dia pun berlalu dengan hampa...


*moral valuenya: kalau nak mencuri tu biarlah berilmu..

1 comment:

  1. hahahaa...
    lwak seyh..
    qin,..mnew jmpe cter nie wea..??==""

    ReplyDelete